Mikä on myyntitunneli?
Tekoälyn avustuksella otin selkoa mitä myyntitunneli on yksinkertaisesti. Pyysin tekoälyä tekemään pienen esimerkin ja tässä jutussa ovat tulokset.

01 TIETOISUUS (Avareness)
Tavoite: Potentiaalisen asiakkaan huomion herättäminen
Miten saavutat tämän?
- Sosiaalisen median mainokset (Instagram, Facebook, TikTok)
- Hakukoneoptimointi (SEO)
- Blogit, oppaat, videot, tarinat
- Verkostoituminen ja tapahtumat
Esimerkki | Kahvi & Kaneli:
Kahvila mainostaa avajaisiaan Instagramissa herkullisilla kuvilla ja avajaistarjouksella.
TikTokiin julkaistaan video erikoiskahvin valmistuksesta.
Kahvila julkaisee blogin “Kuopion paras kahvila – 5 syytä vierailla.”
Lisäksi paikallislehdessä julkaistaan mainos avajaisista, jaetaan flyereita ja ilmoitellaan paikallisilla ilmoitustauluilla.
TÄRKEÄÄ: Tässä vaiheessa on tärkeää luoda laadukasta, hyödyllistä ja houkuttelevaa sisältöä, joka herättää asiakkaan mielenkiinnon ilman suoraa “tuputtamista”
02 KIINNOSTUS (Interest)
Tavoite: Asiakas huomaa palvelun ja haluaa lisätietoa sekä tutustuu yritykseesi paremmin.
Miten herätät kiinnostusta?
- Houkuttelevat some-postaukset: Kerro tarinaa esim. tausta, arvot, paikalliset raaka-aineet tai uniikki konsepti
- Asiakaskokemukset ja arvostelut: Käyttäjäkokemukset ja referenssit voivat vakuuttaa epäilevät asiakkaat.
- Tarjoa hyödyllistä sisältöä: Blogikirjoitukset, videot tai somejulkaisut, jotka vastaavat asiakkaiden kysymyksiin ja tarpeisiin.
- Ilmaiset kokeilut tai alennukset uusille asiakkaille
Esimerkki | Kahvi & Kaneli:
Kahvila julkaisee Instagramiin kauniita kuvia kanelipullista ja erikoiskahveista.
“Tiesitkö, että käytämme vain paikallisen paahtimon kahvipapuja? Tule maistamaan!”
Mainoksessa voi olla RQ -koodi, jolla voi liittyä kahvilan sähköpostilistalle ja saada erikoiskahvi -50% alennuksella. RQ-koodi voi olla myös lehtimainoksessa ja kahvilan ovessa.
Lisäksi asiakkaita kannustetaan jakamaan kokemuksiaan somessa.
03 HARKINTA (Consideration)
Tavoite: Asiakas vertailee vaihtoehtoja ja pohtii, valitseeko sinut.
Miten vakuutat asiakkaan?
- Vertaile itseäsi kilpailijoihin (positiivisesti), korosta ainutlaatuisia vahvuuksia, kuten parempi laatu, erikoistuotteet, asiakaspalvelu tai sijainti.
- Näytä asiakaskokemuksia ja suosituksia. Näytä tyytyväisten asiakkaiden arvosteluja verkkosivuilla, somessa ja Google-arvioissa.
- Tarjoa lisäarvoa, esittelyt, ilmaisnäytteet tai testikäytöt
- Luottamusta lisäävä sisältö: Takuu, asiantuntija-artikkelit ja ”Usein kysytyt kysymykset” -sivut
- Yhteydenotto ja asiakaspalvelu: Varaa aika -palvelut, chatbotit, live-chatin tai asiakaspalvelun kautta tarjottavat suositukset voivat helpottaa päätöksentekoa.
Esimerkki | Kahvi & Kaneli:
Kahvila korostaa erikoiskahvejaan ja käsintehtyjä leivonnaisiaan kilpailijoihin verrattuna.
Asiakasarviot somekanavissa ja Google-arvosteluissa vahvistavat brändin luotettavuutta.
Kahvila vastaa nopeasti viesteihin ja kysymyksiin “Kyllä, meillä on myös herkullisia gluteenittomia leivoksia!”.
04 PÄÄTÖS (Decision)
Tavoite: Poistaa viimeiset epävarmuudet ja kannustaa ostamaan.
Miten helpotat päätöstä?
- Tee ostaminen mahdollisimman helppoa, tee ostopolusta mahdollisimman selkeä
- Tarjoa viime hetken alennuksia ja etuja
- Korosta kiireellisyyttä (esim. “Tarjous voimassa vain tänään!”)
Esimerkki | Kahvi & Kaneli:
Kahvila tarjoaa “Ensimmäiset 30 asiakasta saavat kahvin ilmaiseksi leivosostoksen yhteydessä.”
Kahvilan ovessa on mainos “Kokeile. Jos et pidä siitä, saat rahasi takaisin!”
Somessa on kuvia kahvilasta ja asiakaspalautetta paikanpäältä, kuva ja “Kaupungin paras kanelipulla!” – Pirjo K.
05 TOIMINTA (Action)
Tavoite: Asiakas tekee ostoksen ja kokee hyvän asiakaskokemuksen.
Miten varmistat onnistuneen ostokokemuksen?
- Nopeat ja helpot maksutavat, verkkokaupassa yksinkertainen ja nopea kassaprosessi,selkeät maksuvaihtoehdot ja toimitustiedot. Fyysisessä liikkeessä sujuva asiakaspalvelu ja mukava asiakaskokemus.
- Ystävällinen asiakaspalvelu
- Lisämyynti, alekoodit ja kanta-asiakasohjelmat
- Seuranta ja asiakassuhteen ylläpito: Kiitä asiakasta ostoksesta – joko sähköpostilla, somessa tai suullisesti. Lähetä tarjous tai muistutus tulevasta kampanjasta, jotta asiakas palaa uudelleen.
Esimerkki | Kahvi & Kaneli:
Henkilökunta tervehtii asiakkaita lämpimästi ja suosittelee päivän erikoiskahvia.
Kassalla tarjotaan kanta-asiakaskorttia, jolla joka 7. kahvi on ilmainen.
Kassalla yllätys, pieni uusi maistiainen ilmaiseksi.
Kahvilan seinällä kaunis tausta somekuvia varten. ”Merkitse meidät someen ja voit voittaa kahvilahjakortin!”
06 JÄLKIMARKKINOINTI (Retention)
Tavoite: Asiakas palaa uudelleen ja suosittelee yritystäsi.
Miten sitoutat asiakkaan?
- Säännölliset tarjoukset ja uutiskirjeet sekä muistutukset kampanjoista
- Pyydä asiakaspalautetta ja kehitä palveluasi
- Kanta-asiakasohjelmat, leimakortit, pistejärjestelmät ja edut uskollisille asiakkaille.
- Hyödynnetään tyytyväisiä asiakkaita markkinoinnissa esimerkiksi suositteluohjelmien tai somekampanjoiden avulla.
Esimerkki | Kahvi & Kaneli:
Kahvila lähettää uutiskirjeen tilaajille eksklusiivisia etuja ja kutsuja erikoistapahtumiin, kuten “Järjestämme uutuuskahvin maisteluillan kanta-asiakkaille – ilmoittaudu mukaan!”
Lisäksi asiakkaat voivat osallistua somekilpailuun ja voittaa ilmaisia kahvihetkiä.
Somekampanja ”Tykkää & seuraa, niin saat kuulla ensimmäisenä kausimauista ja erikoistarjouksista!”.
Somessa julkaistaan myös postauksia tyytyväisistä asiakkaista.

Tarvitsetko edullisesti laadukkaita mainosmateriaaleja? Esitteen, logon, yritysilmeen, oppaan, somemainoksia, painotuotteita, nettisivut tai verkkokaupan? Ota yhteyttä ja kysy lisää!
katja.suonvieri (@) gmail.com